Composities
 



In de composities van Sinta Wullur staan sfeer en structuur centraal. De sfeer variëert van sereen tot heftig, terwijl de structuur van verhalend tot abstract kan zijn. Vaak komen ideeën voor een compositie uit buitenmuzikale bronnen, vertaald tot een muzikaal structuur.



De composities die ze in opdracht voor ensembles en solisten heeft gemaakt, zijn gecategoriseerd in kamermuziek, vocaal, muziektheater en gamelan. Voortkomend uit haar werkzaamheden als pianodocent en dirigent kinderkoor, heeft zij composities voor kinderen en jeugdmusicals geschreven. In het verleden en recentelijk componeerde ze in opdracht theater-, filmmuziek en tunes. In tegenstelling tot de herkenbaarheid van haar serieuse moderne muziek, klinkt deze muziek vaak uiteenlopend, al naar gelang het gebruik en de te begeleiden discipline.


kamermuziek / vocaal
Voor westerse instrumenten zijn composities
geschreven in opdracht van ensembles en solisten. Het intercultureel componeren is bijna in al haar composities te bespeuren.
In de composities 'Catur', 'Loro Kidoel' en 'Suwali' zijn duidelijk invloeden van gamelan te vinden door het gebruik van gamelanelementen en structuren.
In de composities 'Khayal', 'Promenade' en 'Moods and Modes' is de structuur van de Indiase 'alap' aanwezig.

In de vocale werken voor koor komen naast de meerlagige structuren van de gamelan  de gesproken slagwerkklanken voor.
Bijvoorbeeld de Balinese kecak in composities uit de Ramayana opera.

Door haar pianoachtergrond en gamelanervaringen zijn de composities rijkelijk voorzien van piano en slagwerkpartij.

gamelaninstrumenten
In de composities voor de traditionele gamelaninstrumenten zijn elementen en principes uit de westerse muziek en moderne muziek verwerkt. In de composities 'Ganantara' en 'Kaleidoscoop' zijn structuren buiten de gamelantradities ingebouwd. In 'Ten Bulls' voor zang en Javaanse gamelan en slagwerk, zijn toonhoogtes van de westerse instrumenten toegevoegd. In 'Kontjerto Tjampoer' is de Javaanse gamelan een begeleidend orkest geworden van een saxofoonconcert, gebaseerd op de Indiase muziekprincipes.

Voor de chromatische gamelan van Multifoon zijn veel composities geschreven waarbij de gamelan gecombineerd wordt met westerse instrumenten (strijkkwartet, saxofoonkwartet, viool en basklarinet)
In deze composities zijn kruisbestuivingen tussen de gamelan en westerse muziek te vinden in de ritmes, structuren, modi en instrumentatie.
De meest recente ontwikkeling op de chromatische gamelan is de kruisbestuiving tussen oost en oost, namelijk tussen Indiase en gamelanmuziek. Hier wordt de gamelan gecombineerd met Indiase instrumenten.


theatrale muziek
Het beeldende en narratieve in de muziek van Sinta Wullur komt goed uit in de composities voor theater: De gamelanopera, de jeugdmusicals en de theater-/filmmuziek. De drie musicals 'www.sprookjes-bos,nl', 'Ali B Baba en een stuk of veertig rovers' en 'Tante Patent' voor kinderkoor en solisten zijn voortgekomen uit de samenwerking met de regisseur/librettist John Lust.
Het libretto van de gamelanopera 'Ramayana through Flashbacks' is gemaakt door Paul Goodman. Het meest recent is de koorcompositie 'Rubber' gebasserd op het gelijknamige boek van Madelon Székely Lulofs.




De Arno stroomt door Subbiano, via Arezzo naar Firenze










 
Product categorien